Thursday, March 4, 2010

Kehidupanku...... Sebagai Seorang (PP) pelajar praktikal

Assalamualaikum pembuka bicara, selamat sejahtera buat semua yang mula bergiat aktif nak melayari blog saya ni. Sebagai penulis baru, mula2 nak berkarya ni susah la sikit, nak cari idea nak menulis tapi bila idea bertimbun2 mula la kurang kesedaran diri nak berhenti. He2...

Mula2 nak cerita pengalaman hidup sepanjang jadi pelajar praktikal kat kilang. Sesuai dengan jurusan yang saya ambil, ISM Teknologi Makanan kt Universiti Pantai Timur ni nak tak nak mesti kena buat praktikal kat kilang sebab menurut cakap ayahanda Professor, lebih banyak pengalaman yang boleh dikutip berbanding bt kerja di hospital.

Saya kini menjadi penghuni tetap di Flat Kolam rutin harian adalah menunggu pak cik van untuk g kilang. Cewah, dah jadi bas kilang pulak pak cik van UDM ni. "Maap yer pok "sleng/loghat Tganu. Mula2 sampai kat kilang tu kena la punch card dulu. He2, walaupun sekarang orang ramai dah guna cap ibu jari tapi kilang ni still guna kaedah tradisional nak punch kehadiran. He2...

Prosedur sebelum masuk kilang perlu dipatuhi. Saya perlu memakai lab coat, mask, gloves, kasut bot, dan plastik lapik baju sebab bt kerja2 kilang ni perlu bergelumang dengan pelbagai rempah-ratus, daging, ikan, bawang, mesin2, equipments, etc... Kalau nak cerita memang la panjang tapi saya nak singkatkan apa yang saya buat setiap hari di kilang. Saya perlu membantu pekerja2 kilang untuk pemprosesan. Sekarang kebetulan pemprosesan kari daging kambing biri2 korban untuk dihantar ke negara2 miskin. Bekalan daging diperolehi daripada Australia.

Setiap hari ader pekerja perlu mengupas kentang n memotong kentang. Kebetulan mesin mengupas kentang dah ader, jadi kerja2 pengupasan dilakukan bagi membuang sisa2 kulit kentang yang masih berbaki pada ubi kentang. Pemotongan dan pembuangan kulit kentang secara manual ni meletihkan sebab bukan 1 - 2 kg tapi 100-200kg stp hari.

Pemprosesan bermula dengan pemgupasan kulit kentang dan pemotongan kentang. Kemudian masuk ke bahagian filling iaitu pengisian kentang dan daging kambing ke dalam tin. kemudian (QC- Quality control) akan menimbang berat bagi mengawal berat supaya net weight bagi setiap tin dicapai. Tin tersebut akan mengalami proses exhausting iaitu pemanasan untuk memasak daging selama 15 minit bersuhu 80 'C dengan menggunakan wap air. Air yang termasuk ke dalam tin kemudian akan dibuang dengan melalui conveyor yang senget untuk menonggeng tin ke arah bawah.

Pengisian kuah kari dilakukan kemudian tin akan mengalami proses exhausting sekali lagi. Di sini CCP 1/Critical control Point dipraktikkan. Sebagai pelajar teknologi makanan CCP ni adalah titik pengawalan yang perlu diberi perhatian untuk memastikan produk makanan yang dihasilkan adalah selamat untuk dimakan tanpa pencemaran yang boleh menyebabkan keracunan makanan. Seaming / menutup tin (CCP 2) akan dilakukan oleh mesin dan tin akan dibasuh dengan menggunakan sabun dan berus oleh mesin. Proses retort (CCP 3) turut dilakukan selama 60 minit bersuhu 121 'C. Proses penyejukan dilakukan dengan merendam tin yang telah diretortkan ke dalam air sejuk. Setelah proses penyejukan (CCP 4) dilakukan, proses pembungkusan akan dilakukan secara manual.

Rasanya cukup dahulu perkongsian yang nak diberi kepada semua tentang pemprosesan di kilang ni. Akhir kalam " Jangan kita memandang remeh kepada pekerja2 kilang ni kerana sesungguhnya mereka ni lebih berpengalaman dan mempunyai banyak ilmu tentang kehidupan yang boleh kita pelajari"

1 comment:

Anonymous said...

salam.
if you don't mind sharing, where actually the factory is? the company's name?
thanks

dira
-food tech student-

Recent Comments