Wednesday, April 14, 2010

Kerana sebiji nasi.... Keinsafan hadir dalam hidupku...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Sudah lama tidak berkongsi cerita. Hari ni saya nak bercerita tentang macam mana tetiba dalam diri ini timbul keinsafan bila makan nasi jam 7.15ptg td.

Al kisahnya bermula... Tg hari tadi, saya bersama 4 orang sahabat yang sama praktikal pergi di bilik rehat untuk berjumpa dengan akak0akak n mak cik-mak cik pekerja kilang di situ. Hajatnya hanya sebentar sebab nak beri sedikit cenderahati tanda kenang-kenangan bersama setelah berpraktikal selama 4 bulan. Esok hari terakhirku nak berpraktikal.

Sampai saja di bilik rehat, kedatangan kami semua amat dialu-alukan oleh pekerja-pekerja sana. Kebetulan akak tengak kupas kulit buah pelam, kami diajak untuk turut sama menyicah pelam di situ sambil sembang2. Kami yang keberatan turut serta bagi menjaga hati akak2 situ sebab x nak ganggu mereka yang sedang berehat.

Diri saya semakin terharu apabila mak cik2 membancuh air teh untuk kami. Disediakan juga biskut jagung sebagai santapan diri. Bayangkanlah, kami diraikan sebagai tetamu dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh. Dimulai dengan pelam, air teh dan biskut jagung sehinggalah....

Saya bersama sahabat2 lain nak mengundurkan diri dahulu setelah menjamu selera. Saya dengan berbesar hati memberi cenderahati setiap seorang kepada akak2 n mak cik2 di situ. Tinggal kak lina n kak ju yang belum dapat. Saya pn bertanya ke mana kak lina pergi sbb td kak lina kan tgh kupas buah pelam. Mak cik2 pn menjawab kata kak lina keluar kejap. Katanya nak beli nasi untuk makan tgh hari.

Alangkah terharunya diri ini apabila tgh hari tu kak lina berlapang dada memberanikan diri untuk masuk ke pejabat semata2 nak jumpa dengan kami untuk memberi nasi yang telah dibeli td. Ya Allah, terharunya rasa. Tak sangka langsung kak lina td keluar beli nasi ingatkan nak beli untuk dirinya sendiri tetapi rupa2nya sanggup keluar semata2 nak beli untuk kami. Terharunya rasa. Terima kasih banyak2 untuk mak cik2 n akak2 pekerja kilang di sana.

Esok, mak cik2 n akak2 ajak makan tgh hari di Lagoon, berdekatan masjid terapung. Mereka kata tak perlu bimbang, kita pergi dengan van. Air wajah setiap dari mereka penuh pengharapan tinggi supaya kami dapat memenuhi undangan mereka. InsyaAllah, akan kami ikuti.

Tadi jam 7.15ptg, saya yang kelaparan mula nak makan nasi yang diberi tgh hari td. Saya buka bungkusan itu... Ader hati ayam, pedal, taugeh, nasi dan kuah gulai. Hampir menitis air mata kerana membayangkan dalam keadaan serba kekurangan masih juga mahu membelanja kami seramai 5 orang ini. Bayangkanlah, kerja kilang gaji berapa sangat. Mak cik2 dan akak2 di situ selalu makan nasi lemak atau nasi bungkus jer waktu pagi dan sebelah tgh hari mereka akan makan biskut atau apa yang ada.

Semasa makan nasi yang dibelikan td, saya terfikirkan keadaandiri yang terlalu mewah makan dan minum. Bila nak bandingkan dengan diri ini, yang selalu makan McD, KFC, Pizza Hut, Chicken chop @ western food yang berkategori mahal, mak cik2 n akak2 di situ hanya makan nasi berlaukkan taugeh dan organ dalaman ayam kerana harganya yang murah. Insafnya terasa.

Benarlah nasihat seorang sahabatku yang katanya dia tak makan benda2 pelik ni. yg saya dia tak makan cm KFC, MCD dan Pizza Hut. Katanya dia lebih suka makan makanan yang mengenyangkan lantas membekalkan tenaga dan berkhasiat iaitu nasi, sayur dan lauk. Sahabat saya ini suka makan satu hidangan yang lengkap dengan tenaga, vitamin, dan mineral serta kurang kandungan lemak. Teringat akan saya pesanannya semalam janganlah makan makanan western tu lagi yang kurang bagi manfaat buat diri. Harga pun mahal. Katanya lagi, ramai orang sakit disebabkan oleh makanan. Saya setuju 100%.

Sebagai pelajar Teknologi Makanan, saya ada belajar subjek nutrition & health, ada satu kata2 yang berbunyi "tiada suatu pun bejana yang lebih jelik diisi melainkan perut" dan "1/3 dari perut adalah untuk makan, 1/3 untuk minuman dan 1/3 lagi adalah untuk udara" Tapi orang sekarang ni bak kata org tua2 versi kedah selagi tak belahak sumbat sampai termuntah. (selagi tak sendawa makan sampai melebihi had).

Keinsafan ini akan saya sematkan baik2 dalam diri. Hargai rezeki makanan yang ada. Elakkan pembaziran. Akhir kalam " kurangkan pembaziran, amalkan gaya pemakanan yang sihat sebaik2nya gaya hidup Rasulullah s.a.w"

No comments:

Recent Comments