Thursday, April 29, 2010

Huruf Roman

Salam sejahtera semua..

Malam ni nak bercerita ttg huruf roman. Tadi tetiba kawan saya tanya huruf roman 9 apa yer??? Aik, baru teringat.... Rupa2nya saya pn tak pasti. He2... Sedangkan kita biasa dengan huruf roman mm tu kan. i, ii,iii,iv etc... yang lain2 dah terlupa.

Mula2 mari kita berkenalan apa itu huruf roman.

Angka Rumi atau angka Roman ialah sistem angka Rom Kuno yang berdasarkan huruf-huruf abjad Rumi yang digabungkan untuk menunjukkan jumlah nilai. Sepuluh angka Rumi yang utama adalah:

\mathrm{I,\;II,\;III,\;IV,\;V,\;VI,\;VII,\;VIII,\;IX,\;X}

Ni adalah nombor asas hurif roman yang perlu kita ketahui. Mari kita belajar lebih lanjut...

Sistem angka Rumi adalah berbentuk perpuluhan dan tidak mempunyai angka sifar. Sistem ini berkait rapat dengan angka Etruscan dan huruf-hurufnya diambil dari simbol-simbol bukan abjad terawal; lama kelamaan orang Rom menukar simbol-simbol ini dengan huruf-huruf dari abjad Latin. Sistem angka Rumi yang digunakan pada hari ini adalah hasil perubahan yang dibuat pada zaman pertengahan

Angka Rumi biasanya digunakan dalam senarai yang dinomborkan (seperti garis bentuk format untuk sesebuah rencana), muka jam, muka surat yang mendahului badan utama buku, bulan dalam setahun, di belakang nama waris pemimpin politik dan monarki yang mempunyai nama yang sama, dan penomboran acara tahunan.

Angka Rumi adalah berdasarkan tujuh simbol: satu calitan (diwakili huruf I) untuk satu unit, satu sevron (diwakili huruf V) untuk lima, satu calitan silang (diwakili huruf X) untuk sepuluh, satu C (singkatan kepada Centum) untuk seratus, dan sebagainya:

Symbol Value
I 1 (satu) (unus)
V 5 (lima) (quinque)
X 10 (sepuluh) (decem)
L 50 (lima puluh) (quinquaginta)
C 100 (satu ratus) (centum)
D 500 (lima ratus) (quingenti)
M 1000 (satu ribu) (mille)

Macam mana nak tulis pulak yer???

Hmmmm.. Begini caranya.

Kaedah menulis angka Rumi dengan tepat adalah dengan mencatat mengikut urutan ribu, kemudian ratus, kemudian puluh, kemudian sa.


Contoh: nombor 1988.
Satu ribu adalah M, sembilan ratus adalah CM, lapan puluh adalah LXXX, lapan adalah VIII.
Digabungkan: MCMLXXXVIII.

Semua ni saya ambil dari laman web wikipedia. Walaupun lecturer pesan wikipedia maklumat kurang dipercayai, tapi ada sestengah yang kita boleh ambil untuk dibuat rujukan yang mudah seperti ini.

Akhir kalam, " Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China"

4 comments:

Anonymous said...

thankz untuk maklumat huruf roman 2... mmg tgh terpinga2 tntg huruf roman ni cz png nk wt assignment...
thankz a lot...^_^

@remar said...

bkn negara china jer....
tuntutlah ilmu selagi mampu...xkisah lah kat mne2 pun....hihiih

Safinah Harun said...

bkn la sedara remar...itu sabda Rasulullah SAW..perumpamaan supaya kita menuntut ilmu hingga hujung dunia

Anonymous said...

check hadis sama ada sahih o x..manatau hadis dhaif..
skadar perkongsian ..
no offense.. :)

Recent Comments